الف ج آیت الله عمید زنجانی در کتاب خاطرات خود آورده:"بعدها کم کم این شبهات مطرح شد که آقا مثلا آمدن زن چطور است ؟ بیاید یا نیاید؟ خوب در جواب گفته میشد اگر واقعا این کار وظیفه است احتیاجی به اجازه شوهر ندارد."عمید اضافه میکند در آن زمان و با تأسی از اجازه امام زنان بی توجه به این شبهات در راهپیماییها و تظاهرات شرکت میکردند.ر.ک: حاجی بیگی، خاطرات عمید زنجانی،ص213.
ب ج خانم فاطمه طباطبایی)همسر سید احمد خمینی( میگوید:"امام بارها از دست کسانی که نظرات ارتجاعی داشتند نالیدند ... یادم میآید در همان اوایل انقلاب یکیاز آقایان ... نزد ایشان آمده بود و گفته بود: شما در حال حاضر قدرت زیادی دارید و هر کاری بخواهید میتوانید انجام دهید بیایید از این قدرت تان استفاده کنید و دستور بدهید تمام خانمها از ادارات به خانههای شان برگردند و کار نکنند ... امام آن را با من در میان گذاشتند ... دید مقدس نماها نسبت به زن این چنین بود. میگفتند چه معنی دارد که زن کار کند و مرد به خانه بیاید و ببیند غذای شبش آماده نیست؟ بعضیها میگویند حضرت امام زنها را پررو کرده اند. .. گاهی امام از مقدس نماها فریاد میزدند، وقتی که میدیدند این عده مثلا پوشش زن را کافی نمی دانند و با کار کردن و بیرون آمدن او از خانه مخالفت میکنند.اینها اعتقادشان این بود که زن باید در خانه باشد و البته مشخص است که وقتی زن در خانه محصور شد و هیچ ارتباطی با دنیای بیرون از خانه نداشت هرچه شوهرش گفت باید بگوید چشم"ر.ک:امیررضا ستوده ، پا به پای آفتاب،ج1)تهران:انتشارات پنجره،1380)ص174.
ج ج استفتائی از امام به شرح زیر صورت صورت گرفته است:
سئوال:شرکت زنها در مسائل اجتماعی مثل عضویت سپاه پاسداران ، شرکت در راهپیماییها، نماز جمعه و انتخابات چه حکمی دارد؟ و اگر به حد وجوب برسد با نهیشوهر چگونه می شود؟ وآیا بین این موضوعات از جهت حکم فرقی هست یا نه؟
جواب: موارد مختلف است و به حسب حال اشخاص هم ممکن است فرق کند و اگر در موردی به موجب اقتضأ ضرورت واجب شد نهی شوهر مانع نیست. ر.ک: امام خمینی)ره(، استفتاآت، همان،ص326 .